سازمان سلامت جهانی "اختلالِ بازی" را نوعی اعتیاد شناخته است.

نویسنده: Han Solo سه شنبه 7 خرداد 1398

بنا به گفته سازمان سلامت جهانی "اختلال بازی" یک بیماری پزشکی است.

برای اینکه یک فرد دچار این اعتیاد شود باید 12 ماه علائم "شدید" این بیماری را داشته باشد که این علاوم شامل اولویت قرار دادن بازی به کار، تحصیل و روابط اجتماعی می‌شود.
به گفته eMarketer در سال گذشته 167 میلیون نفر در آمریکا بازی ویدویویی یا موبایل انجام داده‌اند.
این آمار در ایران 7 میلیون نفر است.
بازی کردن افراطی هم اکنون توسط سازمان سلامت جهانی یک اعتیاد تلقی می‌شود. این سازمان در بروز رسانی جدیدی "اختلال بازی" را به لیست بیماری‌های شناخته شده اضافه کرده است.
مسئله مهم این است که این اختلال فقط به معنی "بازی کردن زیاد" نیست. به گفته سازمان جهانی سلامت (WHO)، بازی کردن زمانی تبدیل به اختلال می‌شود که زندگی روزمره فرد را تحت الشعاع قرار دهد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که فرد کنترل رفتار خودش را نسبت به بازی کردن از دست بدهد، بازی کردن را نسبت به دیگر نیازها و فعالیت‌های روزانه خود در اولویت قرار دهد و بدون توجه به تاثیرات منفی بازی کردن افراطی‌اش روی کار، تحصیل و زندگی خانوادگی‌ یا روابط اجتماعی‌اش همچنان به بازی کردن ادامه دهد.
در بیشتر موارد فرد مشکوک به این بیماری باید 12 ماه این علائم را از خود نشان بدهد.

اختلال بازی

انتشار این بیماری با دوران نفوذ بی‌سابقه صنعت بازی مصادف شده است. بازی‌های ویدیویی و آنلاین در سال گذشته حدود 44 میلیارد دلار فروش داشته است که این رقم از فروش سینماها و سرویس‌های استریم بیشتر است. 167 میلیون آمریکایی در سال 2018 وقت خود را صرف انجام بازی‌های الکترونیکی ( ویدیویی و موبایل ) کرده اند که اکثر این آمار مختص بازی‌های آنلاین است. صنعت بازی بسرعت جای پلتفرم‌های قدیمی‌تر شبکه‌های اجتماعی خواهد گرفت با توجه به اینکه زمان صرف شده در بازی‌ها رکورد زمان فیسبوک و اسنپ چت را رد کرده است.
صنعت بازی‌های ویدیویی به صراحت مخالفت خود را با طبقه بندی جدید سازمان جهانی سلامت در رابطه با "اختلال بازی" اعلام کرده است. موسسه نرم افزارهای سرگرم کننده (ESA) ، نماینده سازنده‌های بازی‌های ویدیویی در آمریکا، به رسمیت شناختن اختلال بازی را " توهین بی‌پروا به مشکلات و بیماری‌های روانی واقعی" دانسته است.
به گفته ESA :" سازمان سلاکت جهانی می‌داند که هرکس با عقل سلیم و انجام کمی تحقیق می‌فهمد که بازی‌های ویدیویی اعتیاد اور نیستند."
اما خیلی از متخصصان سلامت روانی نظر دیگری دارند. دکتر ریچارد گراهام، متخصص اعتیاد به تکنولوژی در بیمارستان نایتینگل لندن، سال گذشته در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفته است که هرسال 50 مراجعه کننده جدید برای " اعتیاد دیجیتال" به مطب او می‌آیند. برای تعیین بیمار بودن یا نبودن فرد، تاثیر زندگی دیجیتال فرد با شغل، خواب، روابط اجتماعی و تحصیل او را بررسی می‌کند.
دکتر جان جیاو، پزشک فوریت‌های پزشکی، در توییتر خود توضیح داد که اختلال بازی "ربطی به تعداد ساعت‌های صرف شده برای بازی ندارد. زمانی بیماری بحساب می‌آید که به سلامت، بهداشت، روابط انسانی، مسائل اقتصادی و دیگر موارد ارجحیت پیدا کند. بازی کردن به خودی خود یک اختلال نیست" و این بیماری شناخته شده جدید بسیار لازم بوده است.
دکتر جیاو در ادامه می‌گوید:" اگر این بیماری شناخته شده حساب نمی‌شد، افرادی که واقعا با بیماری‌ اعتیاد به بازی‌های ویدیویی دست و پنجه نرم می‌کنند برای کمک هزینه بیمه برای جلسات روانکاوی به مشکل بر می‌خوردند."
موسسه روانشناسی آمریکا تعداد افراد مبتلا به اختلال بازی را بین 0.3% و 1% جمعیت جهان تخمین می‌زنند که این عدد حدود 75 میلیون نفر می‌شود.
 

تگ ها:

Gaming

دیگر مطالب پیشنهادی:

متن دیدگاه

برای ارسال نظر ابتدا باید وارد سایت شوید.

نظرات کاربرها:

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده.