بازی The Last of Us 2| بالاخره نوبت Ellie است

نویسنده: Han Solo یکشنبه 7 مهر 1398

 The Last of Us Part II

از زمان اعلام خبر ساخت بازی The Last of Us Part II در سال 2016، این سوال بحث برانگیز همواره بی پاسخ می‌ماند که آیا نیازی به نسخه دوم بازی محبوب The Last of Us هست یا نه. هواداران این بازی نگرانی معقولی داشتند که شاید ساخت ادامه داستان به پایان عجیب و خارق العاده بازی اول لطمه وارد کند.
اما با توجه به دموی سه ساعته بازی که چند روز پیش منتشر شد، متوجه شدیم که The Last of Us Part II نه تنها دین خود را به قسمت اول ادا می‌کند بلکه با تغییر روایت‌گر داستان از Joel  به Ellie داستان را از نقطه نظر دیگری تعریف می‌کند که برای تکمیل این اثر بی‌نظیر حیاتی است.

در بازی 4 سال از آخرین باری که Joel و Ellie را بالای تپه رها کردیم می‌گذرد. (اسپویلر: Joel خانواده جدید خود در جامعه Jackson را رها کرد و به Ellie خیانت کرد.) در بخش ابتدایی دموی بازی شاهد لحظاتی از زندگی جدید Ellie هستیم که با جنگ و هیاهوی فصل‌های بعدی و ورود Ellie به مسیری خون‌خواهانه و انتقام جویانه در تضاد است.
شرکت بازی سازی Naughty Dog همچنان درباره اتفاقات و وقایع بازی ساکت مانده است و جزئیات بازی را محفوظ نگه داشته است اما نشانه‌هایی از جنگ میان FERDA ( بازماندگان ارتش مارشال بازی اول ) و "Washington Liberation Front " ( همان WLF یا گرگ ) که گروهی بیگانه‌هراس هستند و افرادی که احتمال دارد زامبی باشند را می‌کشند، اتفاق می‌افتد. در بخش دوم دمو Ellie از شهر سیاتل سر در می‌آورد و برای رسیدن به Tommy، برادر Joel گرگ‌ها را از سر راه خود برمی‌دارد.
به گفته Halley Gross راوی اصلی بازی که پس از نوشتن فیلم نامه فصل اول سریال Westworld با فیلم نامه The Last of Us Part II به دنیای بازی پا گذاشت: "Ellie دیگر یک بچه نیست. او حالا یک زن جوان است و ما می‌‌خواهیم او را به عنوان یک بزرگسال مستقل بیرون از سایه پدرش نشان دهیم.”
اما برخلاف نبود Joel در دموی بازی همچنان تاثیرات او، بخصوص روی Ellie مشهود است.
در اولین بخش Ellie نوزده ساله را می‌بینیم که با Dina دوست جدیدش، که در تریلر E3 2018 با او آشنا شده بودیم، در منطقه Jackson گشت و گذار می‌کند. روز بعد دوستی آن‌ها عمیق‌تر می‌شود و درباره گذشته یکدیگر اطلاعاتی کسب می‌کنند و سربه‌سر یکدیگر می‌گذارند.
ما تاکنون این بعد Ellie را ندیده بودیم یا حداقل کم‌تر دیده بودیم اما هم‌اکنون او زنی بااقتدار شده است که با اعتماد به نفس بیشتری عمل می‌کند.
اما Ellie هروقت اسم Joel را می‌شنود ناخودآگاه استرس می‌گیرد و در لاک خود فرو می‌رود. Dina از او درباره رابطه آن دو می‌پرسد که احتمالا به متشنج بودن رابطه بین Joel و Ellie اشاره دارد. Ellie در جواب می‌گوید رابطه بین آن دو "خوب" است و برای چند لحظه شبیه همان دختر بچه 14 ساله بازی اول می‌شود که چشم و گوش بسته به شخصیت پدرانه Joel اعتماد داشته است.
" این بازی درباره تکامل است. بازمانده‌های رابطه یک کودک و والدش. Ellie هم‌اکنون خودش برای زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد و Joel دیگر نمی‌تواند برای او تعیین تکلیف کند که چه چیزی برای او خوب است، چه چیزی بد، چه چیزی او را در امان نگه می‌دارد و چه چیزی او را در معرض خطر قرار می‌دهد.Ellie دیگر مانند بازی اول نیاز به کسب اجازه از Joel ندارد."
از زمان انتشار بازی اول تا کنون صحبت‌های زیادی درباره نوع رابطه Joel و Ellie و مسیری که برای دختران جوان در بازی‌های ویدیویی باز کرده است شده است. حالا با گذشت 6 سال بنظر می‌رسد The Last of Us Part II با تمرکز روی داستانی که Ellie لیاقتش را از همان ابتدا داشته به قول خود عمل کرده است.
دموی بازی همه آن چیزی که از بازگشت به دنیای Last of Us انتظار داشتیم برآورده می‌کند و جاهای خالی پازل را تاحدی پر می‌کند. با تغییر تمرکز از دیدگاه Joel به عنوان والد به نقطه نظر Ellie، بازی به شما احساسات طرف مقابل یا همان کارهای والدین از دید فرزند را نشان می‌دهد.

 The Last of Us Part II

این اتفاق نه تنها در روایت داستانی اصلی بلکه در محیط داستان نیز مشهود است. بازی اول پر از داستان‌های جانبی و نامه‌هایی از محافظان و افراد کم سن و سال تحت تکفل آن‌ها، بخصوص مردهایی در نقش پدر این کودکان بود. ( مانند داستان Ish) حالا بسیاری از نامه‌ها توسط دختران این افراد نوشته شده است که ذات خشن این پدران جنگ‌جو را نشان می‌دهد:" تولدت مبارک پدر، تو بهترین قاتل دنیایی." متن یکی از این نامه‌ها است که در کنار آن نقاشی فردی تنومند با تفنگی در دست قرار داد که دخترک در اطراف آن قلب کشیده است.
این اتفاق چالش بزرگی است. دخترانی که توسط شخصیت‌های پدرانه زندگی خود به خشونت ترقیب می‌شوند که اعتماد به بهبود شرایط دنیا را در آن‌ها از بین می‌برد. این حالت در مورد Ellie نیز صادق است با این تفاوت که او همواره باید تصمیم نابخشودنی Joel که می‌توانست منجر به انقراض نسل بشر شود را توجیه کند.
قسمت پایانی دمو همان لحظه‌ای را نشان می‌دهد که در آخرین تریلر دیدیم: Ellie پس از نجات از دست گرگ‌های سیاتل سرانجام به Joel می‌رسد.
Joel در جواب سوال Ellie درباره علت حضورش می‌گوید:" فکر کردی قرار است به تو اجازه بدهم تنهایی این کار را انجام بدهی؟"
اولین واکنش من پس از دیدن این صحنه خوشحالی زیاد از بازگشت Joel بود. پدر برگشته و بالاخره معلوم شده است که او دخترش را فراموش نکرده است. او برگشته است تا اتفاقات تلخ گذشته و اشتباهاتش را جبران کند. بلافاصله بعد از این اتفاق فکر دیگری به ذهنم خطور کرد. " اجازه بدهی؟" او دیگر حق ندارد درباره انتخاب‌های من تصمیم بگیرد. قبل از اینکه او برگردد من به تنهایی از پس خودم بر می‌آمدم. چطور به خودش اجازه می‌دهد حالا برگردد و بخواهد برای من تصمیم بگیرد؟
بازی The Last of Us Part II ما را در تنشی دائمی بین احساس علاقه به Joel و عصبانیت از برخوردش با Ellie قرار می‌دهد. شاید Joel بهترین شخص برای تاثیر گذاری روی Ellie به عنوان والد نباشد. بین پدر نگران و کنترل‌گر بودن مرز مشخصی وجود دارد که Joel به وضوح از این مرز عبور کرده است. با توجه به دمو، شاید Ellie هم از این مرز رد شده باشد.

"او می‌خواهد استقلال خودش را کسب کند اما همه ما تحت فشار والدینمان بوده‌ایم. ( و هستیم. ) ما می‌خواهیم تقابل این دو حس را به چالش بکشیم."

حتی اگر Ellie بتواند به انسان‌ها اعتماد کند و آن‌ها را به حریم شخصی خود راه بدهد، همانطور در رابطه‌اش با Dina قابل مشاهده است، همچنان نگاه ناامیدانه Joel به دنیا در ناخودآگاه او وجود دارد که بر تصمیمات او سایه می‌افکند. Ellie راز بزرگش که مصونیت نسبت به ویروس زامبی شدن است را از دیگران مخفی می‌کند، همانطور که Joel به او آموزش داده است.
"او یک زندگی دروغین دارد و بخشی از خود واقعی خود را همواره مخفی می‌کند و در نتیجه همیشه بین خودش و دیگران دیواری نامرئی قرار می‌دهد که در کودکی وجود نداشت."

 The Last of Us Part II

نکته جالب شخصیت Ellie قدرتی است که از شکنندگی او نشئت می‌گیرد. برخلاف همه سختی‌هایی که کشیده است و از دست دادن اکثر کسانی که دوستشان داشته است، همچنان عواقب برقراری ارتباط با دیگر انسان‌ها در دنیایی غیر انسانی می‌پذیرد و امیدش به بشریت را از دست نداده است.
این امر در تضاد کامل با منطق Joel قرار دارد که همه چیز را پس از مرگ دختر اولش رها کرده است. بدترین بخش شخصیت او القای نظرات پوچ‌گرایی خود به تفکرات Ellie به عنوان قیم او است که محبت و همذات پنداری را یک ضعف تلقی می‌کند.
در بازی The Last of Us Part II بنظر می‌رسد او توانسته است تا حدی این طرز فکر را در ذهن Ellie جا بیاندازد اما هنوز معلوم نیست چقدر موفق بوده است.

" Ellie هنوز در حال رشد است. او عاقل‌تر شده اما در عین حال یاقی‌تر شده است. اما همه این‌ها بهایی دارد. او باید یاد بگیرد مسئولیت تصمیم‌های خود را بپذیرد و اشتباهات خود را قبول کند."

داستان Ellie در The Last of Us Part II حول کش مکش‌های او بین امید به آینده بشریت و انسان دوستی و بعد دیگری که Joel در او نهادینه کرده است می‌چرخد. پایان بشریت همین الان است یا خیر.
در بطن این چالش، عدالت طلبی او راجع به اتفاقاتی است که در Jackson رخ داده است و خشم و عصبانیت او معطوف به Joel است.
" در کودکی اتفاقات زیادی برای Ellie رخ داده است و حالا در مسیر عدالت طلبی او قصد دارد حق خود را از جهان پس بگیرد."
اما بخش‌های تاریک روح Ellie هم از عشق و محبت نشأت می‌گیرد. محبتی که درد از دست دادن افراد آن را تبدیل به تنفر پیچیده کرده است.
" ما می‌خواهیم تاثیر عدالت Ellie را نشان بدهیم. نه تنها روی جهان و آدم بدهایی که در مسیرش قرار دارند، بلکه روی روح خودش. چه مقدار از هویت خودش را حاضر است در این راه تغییر بدهد؟ اتفاقات این دنیای خشن چه تاثیرات بلند مدتی روی دختر بچه 14 ساله‌ای که همه ما را مجذوب خودش کرد گذاشته است؟"

 The Last of Us Part II

درحالی که تریلر گیم‌پلی بازی در E3 2018 به علت وجود خشونت زیاد مورد انتقاد زیاد قرار گرفت، چیزی که نادیده گرفته می‌شود اصرار بازی The Last of Us Part II برای مواجه شدن ما با خشونت نامطلوب جهان اطراف ما و جهان در انتظار ما است.
تا بحال در داستان‌های زیادی در فیلم‌ها و بازی‌ها با انتقام‌های خشونت آمیز مواجه شده‌ایم که خیلی از آن‌ها افراطی‌تر از دیگرانند. ( مانند فیلم‌های Quentin Tarantino ) کم‌تر فیلم یا بازی‌ای توانسته است بعد انسانی ورای این خشونت را به خوبی بازی The Last of Us نشان بدهد.
" چیزی که برای ما جالب است " علت" آن است."
این تمرکز روی یک شخصیت بخصوص، این خشونت را شخصی و شوکه کننده می‌کند.
مبارزه‌های بازی با اینکه تغییراتی کرده است، از دشمنان جدید گرفته تا انتخاب‌های استراتژیک، اما همچنان همان حال و هوای ترسناک خود را حفظ کرده است و ضربان قلب بازیکنان را بالا می‌برد. در لحظات حساس مبارزه هربار این شک را در ما ( و در شخصیت‌های بازی) ایجاد می‌کند که آیا می‌توانیم از این مهلکه جان سالم بدر ببریم یا نه. آیا می‌توانیم به Ellie کمک کنیم تا انتقام بگیرد یا مقلوب خواهیم شد.
همانطور که در The Last of Us دیدیم، خیلی اوقات فرار از محل تجمع دشمنان انتخاب عاقلانه‌ای است اما در The Last of Us Part II ممکن است از شدت استرس و ترس دست به کشتن هر موجود زنده‌ای که راهتان را سد می‌کند بزنید و بفهمید با اینکه می‌خواهید صلح طلب بمانید، در عمل بیشتر از چیزی که فکر می‌کردید شبیه Joel هستید.
به گفته Neil Druckmann، کارگردان هنری بازی، داستان The Last of Us Part II تنها در قالب بازی‌های ویدیویی قابل بازگو کردن است. او احتمالا با این حرف به انتخاب نابخشودنی و ناراحت کننده Joel در پایان بازی اول اشاره دارد.
حالا ما باید با دنیای درونی دختر جوانی مواجه شویم که خون ریخته شده آدم‌های زیادی روی شانه‌هایش سنگینی می‌کند.
"چیزی که برای ما بیش از هرچیزی ارزشمند است نشان دادن تفاوت نقطه نظر دو شخصیت متفاوت درباره یک موقعیت یکسان است. چرا انسان‌ها بعضی اعمال را انجام می‌دهند. تعریف "خوب" یا "بد" برای آن‌ها چیست. کارهای Ellie از عشقی پیچیده و انگیزه انتقام جویانه نشأت می‌گیرد درحالی که عامل محرک Joel پوچگرایی و خودشیفتگی است.
این انگیزه برای هرکس دیگری ممکن است تنفر محض، عقاید مذهبی، خانواده و یا صرفا زنده ماندن در دنیا باشد.

 The Last of Us Part II

" ما تلاش کردیم دنیایی چند وجهی از شخصیت‌ها خلق کنیم که شما بتوانید با هرکدام از آن‌ها احساسات و رفتارهای مشترکی پیدا کنید. چالش مورد علاقه ما تطبیق دادن ابعاد غریب بشریت با زندگی روزمره بازیکنان بود و امیدواریم موفق شده باشیم."

این شیوه برخورد با تفاوت‌ها، توانایی آشنایی با Ellie به عنوان یک شخصیت مجزا ( و نه دختر Joel ) دقیقا همان چیزی است که به بازی The Last of Us Part II پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین روایت‌های داستانی در دنیای بازی‌های ویدیویی برای بار دوم می‌دهد.

در بازی اول Last of Us، شرکت Naughty Dog برای راضی کردن بازیکنان و بازار مجبور بود شخصیت دختر بچه‌ای مانند Ellie را تا حدی محدود کند اما پس از موفقیت بی‌نظیرش فضای تغییرات در رسانه برای دختران جوان بهبود یافت.
سازندگان بازی The Last of Us Part II باور دارند که مرزهای داستان سرایی برای شخصیت‌ دختران جوان، چه در بازی‌های ویدیویی چه در دیگر رسانه‌ها قابل گسترش است.
" بازی‌های ویدیویی این موقعیت را دارند که حتی بیشتر از سینمای هالیوود شما را در جایگاه یک شخصیت قرار دهند و به همذات پنداری با او وادارتان کنند. شما خودتان را در Ellie تجسم می‌کنید. ممکن است بگویید من هیچ‌وقت نمی‌توانم خودم را جای یک دختر 19 ساله بگذارم، اما باید بگویم که می‌توانید و این تجربه لذت بخش را در بازی The Last of Us Part II خواهید داشت."

تگ ها:

The Last of Us Naughty Dog The Last of Us Part II

دیگر مطالب پیشنهادی:

متن دیدگاه

برای ارسال نظر ابتدا باید وارد سایت شوید.

نظرات کاربرها:

likethemonat  | دوشنبه 8 مهر 1398
خیلیییی خوب نوشتیش من به تو افتخار میکنم قلب قلب